04 June 2011

Ulasan : SPM atau STPM



Sebelum tu korang semua boleh baca disini


Aku memang setuju 100% dengan pendapat kau Felix Lim.

Mentaliti dan kecenderungan ibu-bapa hari ini ialah untuk menghantar anak-anak ke kolej swasta dan luar negara bagi mengikuti program A-Level. Malah kerajaan juga telah menghabiskan begitu banyak peruntukkan untuk membiayai pelajar-pelajar kita mengikuti program A-Level di luar negara atau kolej-kolej persediaan ke luar negara. STPM cuma dijadikan pilihan terakhir jika mereka tidak dapat nak melanjutkan pelajaran ke tempat lain. 
Sebenarnya budak-budak yang cemerlang dalam SPM ni bukan nya bagus pun.Dapat cemerlang pun sebab cikgu-cikgu sekolah mereka dah bagi macam-macam soalan SPOT. Terutama nya budak-budak SBP. Bila masuk ke matrikulasi, diploma ataupun A-level, hancus.Tapi bukan semua nya begitu masih ada lagi yang meneruskan kecemerlangan mereka ke peringkat yang lebih tinggi.


Ada beberapa faktor yang mungkin menyebabkan para lepasan SPM tidak berminat untuk mengambil STPM.

  1. Mereka masih lagi dianggap pelajar sekolah. (masih belajar dalam sekolah, kena pakai pakaian sekolah lagi)
  2. Waktu belajar masih lebih kurang sama dengan waktu sekolah (tak macam U ada masa free)
  3. Cara belajar masih sama seperti sekolah
Tapi sebenarnya budak-budak yang ambil STPM la yang aku rasa paling layak dapat penajaan dari JPA. Terpaksa belajar 2 tahun di sekolah, dahla peperiksaan STPM antara yang paling susah kat dunia. Jadi kalau mereka ni dapat cemerlang, memang layak la di beri insentif dan pertimbangan.




No comments:

Post a Comment