15 July 2011

Bola : ULTRAS MALAYA TAK PATRIOTIK???

Minggu ni kalau baca blog or facebook semua cakap pasal Ultras Malaya (UM) tak patriotik sebab tak pergi sokong skuad kebangsaan lawan Arsenal. Banyak la yang bagi pendapat dan komen. Ada yang membina ada yang mengutuk dan macam-macam lagi la. Aku juga seorang Ultras Malaya dulu tapi sekarang dah slow sedikit sebab komitmen kerja. Tapi lepas ini mungkin akan aktif semula ke stadium.

UM memang tidak dinafikan satu fenomena selepas skuad kebangsaan menang AFF Suzuki tahun lepas. Semua dah mengenali UM ini. Selama ini takde orang pun nak ambil pusing pasal UM. Lepas je skuad kebangsaan jadi juara,UM menjadi antara kumpulan yang mendapat liputan meluas. Umat UM semakin hari semakin ramai. Semua dah mengaku sebagai UM. Tapi semakin ramai semakin bagus la pergerakan ini. Tapi sekarang timbul isu yang UM tak datang tengok perlawanan Malaysia lawan Arsenal. Ada yang cakap UM boikot la, tak puas hati tak dapat tiket perlawanan Malaysia-Singapura dan macam-macam lagi. Siap ada yang mengutuk UM tak patriotik.

Dengar sini baik-baik, kalau UM tak patriotik takkan tertubuhnya pergerakan ini. Masa pasukan negara mengalami kemerosotan selepas Piala Asia 2007 tak ada orang ambil peduli skuad negara. Semua pakat mengutuk dan menghina ja. Tapi UM mengambil langkah untuk berjuang bersama-sama mereka. Jatuh bangun skuad negara UM bersama. Semua perlawanan skuad negara di sokong. Kalah menang seri semua tak ambil peduli. Yang penting sokongan diteruskan. Masa perlawanan lawan Etoille kat Singapura UM pergi untuk memberi sokongan.So, kenapa cakap UM tak patriotik. Tak datang perlawanan sarkas saja tapi International A pasti UM hadir!!


Fikir-fikirkan dan selamat beramal

No comments:

Post a Comment