06 July 2011

Cerita : Teringat Rancangan 90-an

Aku lahir tahun 1986 yakni membesar menjadi kanak-kanak pada tahun 90an. Kalau anda semua lahir sama tahun dengan aku pasti dapat merasa apa yang aku rasa masa kanak-kanak dulu. Masa dulu internet tiada apatah lagi akaun Facebook. Tapi nasib baik la zaman aku dah ada peti televisyen, kalau tak, jadi macam bapak aku lah kena pergi menoreh sebab tiada aktiviti lain. Zaman kanak-kanak dulu ada beberapa rancangan yang aku minat gila. Dulu tak lah obses sangat tengok bola macam sekarang. Dah nama pun kanak-kanak rancangan kegemaran nya mestilah kartun. Masa tu kartun-kartun dari Jepun yang dialihkan kepada bahasa melayu menarik minat kanak-kanak. Dulu astro takda lagi jadi takda la cartoon network, disney channel, nickoledeon. Semuanya disiarkan kat tv percuma iaitu tv1,tv2 atau tv3 sahaja. ntv7, 8tv, tv9 mahupun tv alhijrah belum ada lagi masa tu.

Antara rancangannya ialah:


FLASHMAN (Hari Isnin)



MASKMAN (Hari Selasa)
senjata pemusnah: meriam katak


GABAN (Hari Rabu)



SURIA PERKASA HITAM
motorsikal kegemaran: belalang tempur


CYBERCOP


ULTRAMAN ACE
kata-kata hikmat: hakuto-minami



TOMATO MAN


DASH YONKURO
siapa peminat kereta tamiya memang tengok cerita ni



banyak lagi rancangan lain. Tapi inilah yang paling popular dulu. Kalau korang tak tengok rancangan ini semua memang zaman kanak-kanak korang tak meriah.

Layan memori anda dulu-dulu.

2 comments:

  1. nak tambah!

    ~ ghostbuster
    ~ doraemon
    ~ GI Joe
    ~ Thundercats
    ~ Usop sontorian
    ~ Anak-anak sidek
    ~ Keluang man

    ReplyDelete
  2. ok..tu kartun-kartun keluaran malaysia.yg gila sgt layan dulu2 adalah usop sontorian

    ReplyDelete