22 July 2011

Cerita : Seminggu di UMP

Selepas melapor diri pada 18hb yang lalu aku dengan sahnya bergelar Pegawai Sains c41 di UMP. Aku ditempatkan di Makmal Berpusat Jabatan Penyelidikan dan Inovasi. Tapi profesion Pegawai Sains di sini berbeza dengan pegawai sains yang ada di Universiti lain termasuk la universiti tempat aku belajar (USIM).

Sebelum itu aku cerita sikit pasal makmal berpusat UMP ni. Makmal Berpusat UMP atau dalam bahasa inggerisnya Central Laboratory ditubuhkan pada Januari 2011. Makmal ini berfungsi sebagai makmal yang menjalankan analisis untuk tujuan komersial. Ia tidak sama sekali bersangkut paut dengan penyelidikan ataupun inovasi. Ia lebih kepada makmal yang mendapat keuntungan daripada analisis yang dilakakukan. Bak kata orang putih "Private Lab" la. Ia masih lagi berada di bawah Jabatan Penyelidikan dan Inovasi. Mungkin dalam masa terdekat ini ia akan berdiri dengan sendiri di bawah PTj (Pusat Tanggungjawab). Makmal ini diketuai oleh seorang Pengarah dan 9 orang Pegawai Sains. Aku orang ke-9 dan yang paling muda antara semua. Tapi mereka semua pun masih muda juga lagi. Paling tua pun berumur 30an. Bahagian pentadbiran masih lagi kosong. Begitu juga Penolong Pegawai Sains. Kalau ada post nanti aku bagitahu. Antara instrumen yang terdapat disini adalah seperti ICP-MS, NMR, SME, HPLC. Sekarang dalam proses untuk membeli GC dan Mercury Analyzer.

Minggu ni aku agak sibuk mendengar presentation  daripada supplier tentang kehebatan instrumen masing-masing. Ada dari Agilent Technologies, D.I Scientific under LECO, Zeiss. Antara alat yang dipaprkan adalah GC-TOF-MS dan Mercury Analyzer.

Dan yang paling best aku ada bilik sendiri. HAHA..

2 comments:

  1. wah, tahniah fadh..aku apply, tpi x dapat..haha..

    *ada kosong nnti habaq na..hehe..

    ReplyDelete