26 July 2011

Hobi dan Cita-cita

Masa sekolah rendah dulu mesti selalu cikgu korang tanya pasal hobi dan cita-cita. Memang tak boleh lari la pertanyaan tu. Pelbagai jawapan diberikan oleh murid. Antaranya askar, polis, doktor, cikgu, peguam, dan businessman.Tapi aku memang respect la dengan mamat  seorang ni. Dia punya hobi berkaitan dengan cita-cita dia. Tak macam orang lain. Hobi menunggang basikal tapi cita-cita peguam. Kan tak berkaitan langsung. Kalau hobi berkaitan dengan cita-cita barulah boleh tercapai.

Begini ceritanya:

Cikgu : Hari ini cikgu nak tanya hobi awak semua. Kita bermula dengan Sarah, apa hobi awak Sarah?
Sarah: Membaca buku cikgu
Cikgu: Ismail?
Ismail: Bermain bola cikgu
Cikgu: Ok, Shikin?
Shikin: Menanam pokok bunga cikgu.
Cikgu: Bagus Shikin. Hashim, apa hobi awak pulak?
Hashim: Panjat-panjat cikgu
Cikgu: ???

Keesokkan harinya

Cikgu: Murid-murid, hari ini cikgu nak bertanya pasal cita-cita awak semua. Kita mula dengan Shikin.
Shikin: Saya nak jadi doktor
Sarah: Saya pulak nak jadi peguam
Ismail: Saya nak jadi askar. Nanti boleh bawak senapang.
Cikgu: Bagus kerana semua ada cita-cita yang menarik. Kamu Hashim?
Hashim: Cita-cita saya nak curi-curi.
Cikgu: ??? (dalam hati-patutlah hobinya memanjat)

Cerita ini adalah dongeng semata-mata. Tiada kaitan samada yang masih hidup ataupun telah meninggal dunia.

No comments:

Post a Comment